馃СNou “Servei de Maleta Viatgera”

Durant el curs escolar 2020-2021 a l鈥橢OI de Lleida hem estrenat el Servei de Maleta Viatgera, com una nova eina de difusi贸 i pr茅stec de documents de la biblioteca adre莽at als alumnes que formen part dels Centres P煤blics Delegats (CPD) de l鈥檈scola.

Hem posat en marxa el projecte de la Maleta Viatgera per acostar a l鈥檃lumnat dels CPD una part del fons documental de la biblioteca. Amb aquesta iniciativa hem pret猫s crear un servei de pr茅stec m茅s directe, accessible i igualitari entre tots els estudiants que integren l鈥橢OI de Lleida.

Des de la biblioteca hem volgut minimitzar la possible problem脿tica generada per les dist脿ncies territorials dels nostres Centres P煤blics Delegats a l鈥橢OI de Lleida, i facilitar, en la mesura que ens ha estat possible, l鈥檃cc茅s al material de l鈥檈scola.

Aquest curs escolar el servei ha funcionat com a prova pilot i s鈥檋a adequat sempre als protocols de gesti贸 i seguretat sanit脿ria anti COVID vigents en cada moment (confinaments perimetrals, quarantenes, terminis, neteja…).

CENTRES P脷BLICS DELEGATS

L鈥橢OI de Lleida t茅 de quatre Centres P煤blics Delegats:

  • CPD Balaguer (Angl猫s B1, B2.1, B2.2 i C1 + Franc猫s B1 i C1)
  • CPD Borges Blanques (Angl猫s B2.1 i B2.2)
  • CDP Tremp (Angl猫s B1, B2.1, B2.2 i C1)
  • CPD Vielha (Angl猫s B1, B2.1 i C1 semi)

OBJECTIUS

Els objectius que s’han intentat assolir amb aquest servei s贸n:

  1. Fomentar i millorar l鈥檃prenentatge d鈥檌diomes entre els estudiants dels CPD.
  2. Descobrir els serveis que ofereix la biblioteca, entre els quals destaca el pr茅stec de tot tipus de documents.
  3. Establir  vincles de proximitat entre l鈥檃lumnat i professors/professores dels CPD i la biblioteca, com a equipament de l鈥橢OI.
  4. Utilitzar i difondre els recursos que ofereix la biblioteca.
  5. Millorar la comunicaci贸 entre l鈥檃lumnat dels CPD i la biblioteca.
  6. Potenciar i visibilitzar el paper de la biblioteca com a espai educatiu.

FUNCIONAMENT DEL SERVEI

El servei de maleta viatgera ha seguit el seg眉ent procediment:

  • Des de la biblioteca hem preparat la maleta amb material did脿ctic de tot tipus (revistes, lectures, gram脿tiques, novetats…).

La selecci贸 del contingut s’ha fet seguint els seg眉ents criteris:

  • El material seleccionat ha estat del nivell corresponent al grup al qual anava adre莽at (B1, B2.1, B2.2 i C1).
    • Abans de fer la selecci贸 dels documents ens hem reunit amb el docent del grup que havia de rebre la maleta, per con猫ixer de primera m脿 les necessitats informatives, inquietuds liter脿ries o problemes idiom脿tics que tenien els seus alumnes.
    • Despr茅s d鈥檃questa reuni贸, hem avaluat el material de la biblioteca i hem seleccionat aquell que era m茅s adequat per al grup.
    • Hem elaborat una llista bibliogr脿fica impresa que hem entregat al professorat juntament amb la maleta, on hi constava un inventari detallat de tot material seleccionat.
  • El/La docent del CPD s’ha emportat la maleta viatgera de la biblioteca al seu centre.
  • Quan la maleta ha arribat al seu dest铆, el professorat ha exposat el material a l鈥檃ula i els alumnes han tingut l鈥檕portunitat de consultar directament els documents a classe. En el cas que un alumne s’hagi interessat en algun dels documents exposats, ho ha comunicat al docent i l’ha pogut agafar en pr茅stec durant 15 dies.
  • El professorat ha informat a la biblioteca del material prestat, per registrar-ho al programa inform脿tic de la biblioteca (epergam) i un cop ha finalitzat l鈥檈xposici贸 del material a l鈥檃ula, s’ha retornat la maleta a la biblioteca.
  • La biblioteca ha contactat amb els alumnes que han utilitzat el servei de pr茅stec, per comunicar-los-hi la data de devoluci贸 dels documents. Els alumnes sempre han tingut l鈥檕pci贸 de prorrogar el material prestat 15 dies m茅s, si ning煤 els havia reservat pr猫viament.
  • Els alumnes dels CPD han retornat el material prestat directament al professorat, que a la vegada l’ha entregat a la biblioteca quan despr茅s ha assistit presencialment a l鈥橢OI.
  • Tot el material retornat ha estat 48 hores en quarantena abans de tornar-se a prestar, per garantir totes les mesures de seguretat anti COVID.
  • S鈥檋a informat als alumnes de totes les sortides de la maleta viatgera a trav茅s de l鈥檌nstagram de la biblioteca (@biblioeoidelleida).

EXPERI脠NCIES

VALORACI脫

La valoraci贸 del servei 茅s satisfact貌ria, malgrat que aquest curs escolar tan 鈥渁t铆pic鈥 no ha estat possible completar la visita de la maleta viatgera a tots els grups dels Centres P煤blics Delegats.

Els alumnes dels CPD han agafat en pr茅stec material de la maleta viatgera i, tamb茅, han sol路licitat documents del fons de la biblioteca. El professorat ens ha comunicat la bona acollida i l鈥檌nter猫s que ha despertat aquest projecte entre els seus estudiants.

Considerem que la maleta viatgera 茅s una eina molt 煤til per a motivar l鈥檃prenentatge d鈥檜n idioma i descobrir la biblioteca de l鈥橢OI com a recurs educatiu.

El nostre objectiu per als propers cursos es donar-la a con猫ixer a tots els nivells i grups i, tamb茅, incrementar el nombre de sortides de la maleta viatgera, establint un calendari viatger m茅s concret i rotatori entre els diferents CPD que formen part de l鈥橢OI de Lleida.

Des de la biblioteca volem agrair la bona predisposici贸 i l鈥檈sperit de col路laboraci贸 que sempre ha mostrat tot el professorat dels CPD; sense la seva ajuda ens seria impossible dur a terme aquest nou servei.

Moltes gr脿cies a tots i a totes!

Comparteix