Projectes europeus
i d'innovació pedagògica


Projecte KA1 Erasmus +. “Aules sense fronteres: professors innovadors i alumnes proactius en una Europa plurilingüe”. Curs 2016- 2017

Dins de la convocatòria del 2016, l’Escola Oficial d’Idiomes de Lleida va rebre l’acceptació del seu projecte Erasmus + KA1, anomenat  “Aules sense fronteres: professors innovadors i alumnes proactius en una Europa plurilingüe”.  Aquest projecte es va basar en tres objectius fonamentals:


Visita el blog del projecte

Erasmus +

Butlletí l'esdeverniment núm 30

KA1 Erasmus +

Esborrar les fronteres de l’aula, flexibilitzant l’espai i el temps dels alumnes, mitjançant una nova didàctica a l’aula i un aprofitament en la comunicació i interacció entre professor-alumne i alumne-alumne fora d’ella.

Millorar la gestió del professor dins dels entorns virtuals d’aprenentatge i potenciar el seu ús efectiu i dinàmic com mitjà de comunicació entre professor-alumne i alumne-alumne.

Fomentar l’aprenentatge col·laboratiu  de l’alumnat mitjançant els espais virtuals d’aprenentatge de l’escola i potenciar la seva proactivitat mitjançant les noves pràctiques dins i fora de l’aula.

Aquests objectius es van dissenyar després d'haver fet un estudi exhaustiu i una reflexió profunda de les necessitats del centre. Els ajuts econòmics europeus de l’Erasmus + ens van permetre la possibilitat de l’execució de 9 mobilitats a l’estranger per part de 8 professors del centre. Aquestes mobilitats consistien en l’assistència a cursos de formació estructurada, que apareixien a la plataforma www.schooleducationgateway.eu.

Durant el període de les nostres mobilitats, de juliol 2016 a agost 2017, ens vam proposar crear i mantenir un blog compartit amb la nostra comunitat educativa i també fer-lo extensiu a d’altres centres i institucions educatives: www.eoilleidaerasmusplus.blogspot.com.es. A més, com part del nostre pla de difusió del projecte, durant el curs 2016-2017 vam dur a terme sessions de formació interna de centre basades en les nostres mobilitats, convertint així els nostres docents participants en el projecte en formadors. Les nostres sessions de formació van tenir una direcció eminentment pràctica, i els professors assistents vam posar en pràctica a l’aula, i fora d’ella, les activitats suggerides pels formadors per després fer una posada en comú reflexiva i publicar el treball dels alumnes al web.

Posteriorment, vam estudiar l’impacte que aquest projecte va tenir al centre i ens vam centrar, com sempre, en seguir millorant per continuar amb la nostra passió d’ensenyar i aprendre en la nostra escola, amb aules sense fronteres.

La coordinadora del projecte va ser la Carmen Angulo i els participants en els mobilitats van ser els següents:

  1. Cristina Torrent: CLIC: La classe inversée (Juliol 2016 - França)
  2. Sílvia Díaz de Alda: 21st-Century Skills (Agost 2016 - Regne Unit)
  3. Dolors Farran: Blended Learning in Language Education (Agost 2016 - Regne Unit)
  4. Marta Sibila: Tablets, Apps & Web 2.0 im Deutschunterritcht (Setembre - Alemanya)
  5. Jane Mercer: Creative Learning and Teaching using ICT & the Cultural Environment (Octubre - Grècia)
  6. Joan Ramon Zaballos: Game-based Learning (Novembre 2017 - Grècia) i Learntec  (Febrer 2017 - Alemanya)
  7. Joan Lara: Technology Assisted Language Learning (Agost 2017 - Regne Unit)
  8. Judit Bòria: Practical Uses of Mobile Technologies in the Language Classroom (Agost 2017 - Regne Unit)

Projecte e-Twinning. Curs 2016- 2017


Visita el bloc del projecte

eTwinning

L'impacte del projecte Erasmus+ va més enllà de les aules de la nostra escola. Una mostra d'això n'és la participació de la professora M. Dolors Farran en el congrès “Task Based Language Teaching” TBLT2017 (Barcelona,19 - 21abril 2017) amb la presentació del projecte "Travel Explorer" amb l’e-twinning que va portar a terme durant el curs 2016-2017 amb els seus alumnes de 4t d'anglès i en col·laboració amb professors i alumnes estrangers. Aquesta idea va sorgir arran de la seva participació en la seva mobilitat Erasmus + a l'estiu del 2016. L'enllaç al blog del projecte és el següent: https://travelerexplorerblog.wordpress.com/

El projecte respon a la voluntat d’experimentar i portar a la pràctica nous mètodes d’aprenentatge basats en coneixement teòrics que ha anat adquirint amb la lectura de diversos articles. Posa de manifest un visió molt particular de cap on pot evolucionar l’ensenyament dels idiomes en el segle XXI si sabem aprofitar les oportunitats que ens ofereixen les noves tecnologies, que cada cop són menys noves i més integrades en el nostre dia a dia. Internet ens permet facilitar un aprenentatge basat en documents reals que sigui eficaç. Proporcionar als alumnes situacions  autèntiques de comunicació, buscar interlocutors i un públic real és una bona manera de motivar-los i donar-los les eines per ser competent en la llengua que s'estudia.

Tal com va dir Einstein, si es vol aconseguir resultats diferents (millors) no es pot continuar fent allò que s'ha fet sempre. Tanmateix, aquest és un canvi molt important de mètode pedagògic. Per implementar-lo cal el convenciment del professorat i la capacitat de transmetre i convèncer a l'alumnat dels nous principis pedagògics que hi ha darrera aquesta metodologia. Adoptar nous mètodes d'ensenyar requereix temps, esforç i il·lusió.

Programa d’Estancias Profesionales (MECD). Curs 2016- 2017

eTwinning

A l’Escola Oficial d’Idiomes de Lleida vam obrir les portes de les nostres aules a Marie Lucie da Fonseca, professora de l'institut Lycée Marlioz, a Aix-les-Bains, França. La visita es va realitzar dins del marc del programa “Estades professionals europees” del Ministeri d'Educació, Cultura i Esport i el Centre International d’études pédagogiques de Grenoble.


Visita el blog del projecte

Els objectius exposats en el nostre Pla d'activitats es van completar sobradament:

  • Reforçar les experiències realitzades a l'EOI en el marc de l'aprenentatge de llengües estrangeres.
  • Realitzar un intercanvi cultural i pedagògic en el marc de l'aprenentatge del FLE (francès com a llengua estrangera).
  • Conèixer i compartir experiències docents innovadores com la flipped classroom (la classe inversa).
  • Fomentar l'aprenentatge de llengües estrangeres a través de nous models pedagògics.

L'estada de Marie Lucie a l'EOI de Lleida va ser una experiència molt enriquidora tant a nivell professional com a personal i sobretot un intercanvi pedagògic únic per part del professorat i alumnat de la nostra escola, dins dels departaments de francès i espanyol.